tweede week ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van veerle riemsdijk - WaarBenJij.nu tweede week ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van veerle riemsdijk - WaarBenJij.nu

tweede week ghana

Blijf op de hoogte en volg veerle

09 Februari 2014 | Ghana, Accra

Maandag zijn er weer 5 nieuwe meisjes bijgekomen in het huis. Ze zijn allemaal zo aardig! Ben daar echt super blij mee. We waren met z'n 5e toch nog best zenuwachtig hierover, omdat je wel 3 maanden met ze in één huis zit. Maar nu zijn we gezellig met z'n 10e!
Deze week zijn we ook begonnen met de stages!
Het was niet echt leuk. De eerste dag heb ik bijna moeten janken omdat alle kinderen geslagen werden. Ze beginnen de dag met zingen voor het land Ghana en voor God. Tijdens het zingen word de vlag van Ghana omhoog gehesen. De kinderen moeten in rijen staan en daarna naar hun klas marcheren. Op woensdag en vrijdag worden alle kinderen in een klas gezet en voor dat ze naar binnen mogen worden ze geslagen.. Daar gaan ze bidden en zingen voor God. Als de kinderen eenmaal binnen zitten moet ik nog een uur op mijn juf wachten want die is er dan nog niet. Om half 9 komt ze ongeveer binnen gelopen schrijft ze 8 sommetjes op die de kinderen moet maken en gaat daarna naar buiten en een uur bellen. De kinderen doen ongeveer 2 uur erover voordat ze de sommen afhebben. Als ze klaar zijn mag ik het gaan nakijken en de foute antwoorden moeten ze corrigeren. Zij hebben hier een hele ander manier van denken en lesgeven. Het is gewoon zo raar om te zien. De kinderen leren hier bijna niks. Als één kind alle antwoorden goed heeft gaat iedereen het overschrijven. Ze krijgen op de school rekenles, Engels, R.M.E., Natuurkunde en Creative Arts. De rekenles zijn steeds 8 sommen die zij verzint en de lerares legt er niks bij uit. De Engelse lessen zijn weer te moeilijk voor die kinderen want het enige wat hun kunnen zeggen zijn de basis zinnetjes. R.M.E. gaat over de religie. Dit vind ik echt een hele vreemde les. De lerares schrijft hier paar vragen op het bord met meerkeuze antwoorden. De kinderen moeten de vragen en antwoorden overschrijven en beantwoorden.

De vragen die stelde waren:

- Waar moet je vader voor zorgen in huis?
a voor de rekeningen te betalen
b voor de kinderen
c dat het huis opgeruimd is

- moet je respectvol zijn tegen je familie?
a ja
b nee

- wie hoort er niet bij je familie?
a je opa
b je moeder
c je vrienden

- wie zijn je ouders?
a je moeder en je broer
b je moeder en je tante
c je moeder en je vader

Heel de dag zit ik op en stoel en ik voel me zo nutteloos. Ik probeer die kinderen dingen uit te leggen. Maar hun Engels is gewoon best slecht dat ze me niet begrijpen. Soms heb ik gewoon het gevoel dat alles dat ik hier doe voor hun totaal niet gewaardeerd wordt. Donderdag en vrijdag was het op zich nog wel een leuke dag. Ik heb toen heel de dag met Demi gedaan. We zijn eerst naar mijn klas gegaan en daar ongeveer 2 uur Engels les gegeven en spelletjes gedaan. Daarna zijn we naar de klas van Demi gegaan waar sowieso al geen leraar is. De volgende dag hadden we het zelfde gedaan. In mijn klas ging het nog wel met Demi. Bij mij zitten ook maar 45 kinderen. Maar bij Demi hebben we denk ik heel de tijd liedjes gezongen en rekenen gedaan, omdat er 63 leerlingen in zitten en het anders niet te doen is. De stages vallen nog heel erg tegen. Ze hebben ons dingen belooft die ze nog niet nagekomen zijn. Daarom gaan we morgen ook naar de GES toe om dit te zeggen. We waren zooooo blij toen het weer weekend was. Zijn meteen naar het eiland gegaan om daar lekker te dansen, te drinken en bij het kampvuur te zitten. Hebben daar weer twee nachten geslapen. Toen we zaterdagochtend wakker werden zagen we allemaal ratenpootjes in het zand staan. En in de tas van Demi zit een heel gat door de ratten. Nu is het weer zondag en zit nu al uit te kijken naar volgende week vrijdag 2 uur! Dan heb ik weer weekend haha.

Heb ook een nieuwe naam nu ik hier ben omdat ze veerle niet uit kunnen spreken. Ik heet nu Vera of Eyvi (staat voor vrijdag). Of ze noemen je miss White. De kinderen roepen ook vaak als je over straat loopt iets van bafaloo.. Dat betekent dus dat je blank bent. Maar vind het een beetje raar. Ik noem die kinderen in mijn klas toch ook niet hey Brownies! How are you? Haha

x veer

  • 09 Februari 2014 - 17:10

    Pleun:

    Hee Veer,

    Pfff, wat een eerste week! Lijkt me heel vervelend om te zien hoe ze met dienkinderen omgaan:( Hopelijk kunnen ze bij GES iets voor jullie doen en went het allemaal een beetje. Veel plezier met al die meiden in huis!

    Xx Pleun

  • 09 Februari 2014 - 18:32

    Ingeborg Vintges:

    Hai Veerle,
    Wow wat een cultuurshock! De "volwassen" leiding kun je in hun manieren niet zo ineens op ander inzicht brengen! Jullie zijn met z'n tienen en hebben toch één missie! Blije kinderen om wat jullie hun zingend en spelenderwijs leren!! Ga ervoor, zing de hele dag hun engelse woorden, en rekenspelletjes! Miss "white" you make a difference not to be forgotten after 3 months! Be the change!

  • 09 Februari 2014 - 21:20

    Frank Van Riemsdijk:

    Hoi Veerle. Wat een verhaal. Wel mooi dat je dingen aanpakt zoals je beschrijft samen met Demi. Hiermee maak je al een verschil! Ik hoop dat je je weg gaat vinden en dat het gesprek met het GES iets op gaat leveren. We gaan ervoor dat je het weekend graag terugwil om iets te betekenen voor de kids! Heel veel succes en tot whapps......Frank♥♥

  • 09 Februari 2014 - 21:58

    Hoi Veerle, Vera, Eyvi :

    Hoi Veerle wat fijn om jouw reisverhalen te lezen.Ik ben trots op hoe jij de kinderen toch probeert iets mee te geven Leuk dat je samen met Demi jullie klassen les heb gegeven.Maar wel heftig om te zien dat de kinderen worden geslagen.Probeer dit met de Ges te bespreken hoe jullie hiermee om kunnen gaan.Maar wel gezellig met all die meiden .Fijn dat jullie een click met elkaar hebben.Veerle geniet ervan met zijn allen en tot gauw op de WhatsApp of skypen.Dikke kus Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 April 2014

week 10 in Ghana

31 Maart 2014

Week 9 in Ghana

24 Maart 2014

Week 7 en 8 in Ghana

13 Maart 2014

week 5 en 6 in Ghana

24 Februari 2014

vierde week Ghana
veerle

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 5245

Voorgaande reizen:

30 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: