Week 7 en 8 in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van veerle riemsdijk - WaarBenJij.nu Week 7 en 8 in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van veerle riemsdijk - WaarBenJij.nu

Week 7 en 8 in Ghana

Blijf op de hoogte en volg veerle

24 Maart 2014 | Ghana, Accra

Deze week hebben we weer veel geschilderd met de kinderen. Alle verf zat overal door die kinderen dus was niet echt heel leuk.
In het weekend zijn we naar Cape Coast gegaan. Zijn vrijdagavond aangekomen in beachresort Kosa. Dit is van twee stellen uit Nederland. We bleven hier twee nachten slapen. Zaterdag zijn we allemaal dingen gaan bezoeken. We begonnen met het Kakumpark. Dat zijn touwbruggen op 40 meter hoogte. Je loopt dan over het regenwoud. Was het heel leuk om te doen. We zijn daarna naar Monkey Forest gegaan. Dit was ook van een Nederlands echtpaar. Maar je zag allemaal apen in een kooi en was helemaal niet bijzonder. Die apen waren een beetje agressief omdat iedereen stenen naar ze gooide dus was niet echt heel leuk. We zijn daarna naar Castle Elmina gegaan. Waar Nederlandse historie ligt. Dit was echt heel indrukwekkend. We kregen een rondleiding door het slavenfort en de gids vertelde ons wat de Nederlanders hadden aangericht. Ik schaamde me gewoon dat ik Nederlander ben voelde me ook echt enorm schuldig. Hij liet ons de cellen zien waar de vrouwen soms wel met 200 te gelijk in zaten. Als de soldaten zin in seks hadden pakte ze een slaaf en verkrachtte ze die. Echt afschuwelijk om te weten. Alles in het kasteel daar is origineel. Het kasteel is ook één van de werelderfgoederen. Er was ook een cel waar een doodshoofd erboven hing. Je werd daar met 50 man ingestopt. Ze wachtte dan tot iedereen dood was en dan ruimde ze de lichamen pas op. Dit had echt heel veel indruk op me gemaakt.
We zijn hierna weer terug gegaan naar Kosa. De volgende dag zouden we weer naar huis gaan. Zondagavond waren we weer thuis na 6 uur in de trotro zitten.
Week 8
Deze week zijn we maandag naar stage gegaan. Dinsdag moesten we naar Accra voor ons visum te verlengen. Nou dat was echt niet leuk. De mensen die daar werken zijn echt een stel chagrijnen bij elkaar. Omdat ik twee dagen te lang hier blijf moet ik 120 dollar betalen. Beetje veel voor twee dagen. Dus nu is ons vliegticket omgeboekt en komen we eerder thuis. We zijn nu 25 April thuis. Best wel jammer.. Het scheelt maar 4 dagen maar had er toch niet op gerekend. Volgende week moeten we dus weer terug voor ons visum.
Woensdag zijn we naar Golokuati gegaan. Dit was een reis van 6 uur. We hadden allemaal een trolley meegenomen en blijkbaar moest je ook voor je bagage betalen. Maar wij dachten dat we dik werden opgelicht dus zijn we gewoon in de trotro aan zitten en niks betaald. Toen we in Golokuati aankwamen hoorde we van één van de begeleiders dat dat dus wel moest. Naja olgende keer zou ik het waarschijnlijk ook niet gedaan hebben als het nu ook gelukt is. Het is echt zo ontzettend mooi in Golokuati. Alleen maar groen, bergen en rust om je heen. We sliepen vier nachten in een huisje waar eerst een begeleidster sliep. Twee minuten van ons vandaan zaten de andere studenten van HBO verpleegkunde die hier stage lopen. In de avond zijn we bij hun gaan zitten en hebben we heel de avond spelletjes gespeeld. Was echt heel gezellig. We lagen pas om half 4 ‘s nachts op bed omdat we met z’n alle nog een nachtwandeling gingen maken.
Donderdag en Vrijdag hebben we stage gelopen op de dovenschool. Ik, Demi en Charlotte hebben 6 doven kindjes op onze school zitten en de leraren negeren ze maar een beetje omdat ze niet weten wat ze ermee aanmoeten. Wij willen de doven kindjes een klein beetje gebarentaal leren zodat ze met elkaar een beetje kunnen communiceren. Of in ieder geval willen we het proberen. Donderdag begonnen we en het was echt heel bijzonder om zo’n school te zien. We kwamen aan en je hoorde bijna niks. Wat ook wel logisch is als die kinderen niet kunnen praten. De kinderen komen al meteen naar je toe en proberen met je te communiceren door gebarentaal en geluiden. Ze denken dat wij helemaal begrijpen wat ze willen vertellen. Maar ik keek ze echt aan van waar hebben jullie het over in godsnaam! Maar we hebben heel veel gevraagd aan de leraren over hoe ze les geven en alles aanleren aan de kinderen. we zijn bij de kindergarten gaan kijken en de meeste kunnen al super goed lezen terwijl op onze school kinderen uit P3 nog niet eens zinnen kunnen lezen. De manier waarop ze les geven is echt heel goed daar. Alle kinderen zijn daar 3 maanden en mogen daarna even naar huis en komen dan weer terug.
Vrijdag zijn we weer terug gegaan en hebben we een rondleiding gekregen van de kinderen. Het is echt een super grote school! Ze hebben er varkens, zwembad, eetruimte waar wel 150 kinderen inpassen, timmerruimte, ruimte waar ze kleren leren naaien, slaapruimte en de school zelf dan. De kinderen hebben ons gebarentaal aangeleerd door dingen te laten zien. Dit waren echt twee hele bijzondere dagen om nooit te vergeten. Aan het einde van de dag hebben we nog ballonnen uitgedeeld waar ze heel blij mee waren. In de middag hebben we in een echt zwembad gezwommen was zo verschrikkelijk lekker! Het zwembad zat bij een hotel en we hadden daar ook gegeten. Had zo’n lekkere biefstuk op niet normaal.
Zaterdag zijn we naar de watervallen gegaan. Maar voordat je bij de watervallen wilde komen moest je eerst de hoogste berg van Ghana beklimmen (die ongeveer 900 meter is). Na 2 uur klimmen en klauteren hadden we top bereikt echt een uitzicht om nooit te vergeten! Aan de ene kant de watervallen en aan de andere kant de bergen. 2 uur later kwamen we bij de eerst waterval we hebben daar gezwommen en zijn daarna verder gaan lopen. De gids die we hadden was echt een hele slechte. Hij wachtte niet op ons, elke keer als we informatie vroegen aan hem wist hij er geen antwoord op en toen het ook nog eens enorm begon te onweren en waaien liep hij gewoon naar beneden zonder naar ons om te kijken.. Maar ja maakt allemaal niet uit want wij weten de weg wel door het regenwoud dat totaal niet groot is… Was ook erg blij toen we weer in de trotro zaten terug naar Golokuati. We zijn in de avond op straat gaan eten.
Zondag zijn we in de ochtend naar de aapjes gegaan. Je kreeg dan een banaan in je hand en na 5 seconde zaten er 3 aapjes op je. Was echt heel leuk alleen jammer dat het na 15 minuten alweer voorbij was. We zijn daarna snel naar huis gegaan.
xxx

• 24 Maart 2014 - 23:48

Ingeborg:

Hai Veerle,
    Wat een super ervaringen voor jou in Ghana, een rollercoaster aan indrukken alleen al om te lezen! Het gaat allemaal zo snel! Succes met je stage weer deze week, liefs uit Breda!

• 25 Maart 2014 - 12:00

Tante Ria V Osch De Bont:

Wat een prachtig verhaal mooi om zo van jou iets te horen heel veel groetjes van ome Albert en tante Ria xxxxxx tot ziens

• 25 Maart 2014 - 23:43

Yvonne Te Bogt:

Hey Veerle wat een mooi reisverslag. Wat een belevenissen en wat maken jullie toch mooie reistrips.Geweldig om te lezen. Jullie visum is nu geregeld wel met "vervalsing" hoorde ik.Geniet nog met demeiden en tot skype . Dikke knuffels van ons allemaal

• 30 Maart 2014 - 16:19

Opi En Omi :

Veerl het verslag was heel goed ,veel liefs Opi en Omi

• 31 Maart 2014 - 16:51

Annemarie:

Spannend hoor wat je allemaal meemaakt!! Ik denk dat het voor iedereen weleens goed is om naar een land te reizen , waar de kinderen het niet zo goed hebben als in Nederland,wij vinden het toch al snel vanzelfsprekend dat je hier goed word verzorgd!!
    Mooie reisverhalen hoor Veerle!
    Tot snel !! En geniet nog van je laatste weekjes.

Liefs Annemarie en de Strousjes.

• 06 April 2014 - 20:51

Nelleke :

Hee Veerle,

fijn dat jullie zo'n goede ervaring hadden op de dovenschool. Ik hoop dat julie het kunnen gebruiken in Ada Foah.
    Ik denk dat jullie in hetzelfde huisje hebben geslapen als wij toen, naast Mauter.
    bijzinder daar he!

groetjes,Nelleke