Week 9 in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van veerle riemsdijk - WaarBenJij.nu Week 9 in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van veerle riemsdijk - WaarBenJij.nu

Week 9 in Ghana

Blijf op de hoogte en volg veerle

31 Maart 2014 | Ghana, Accra

Maandag zijn we naar Accra gegaan voor ons visum. Was nog erg lastig, omdat we een handtekening nodig hadden van iemand die er niet was.. We hebben toen de handtekening laten vervalsen en zijn naar de Immigration Service gegaan. Na veel gedoe over één stom dingentje hebben ze ons visum verlengd.

Dinsdag was Demi jarig. We hebben op stage veel spelletjes gedaan met de kinderen, was echt heel leuk. We hadden ze het liedje ‘Lang zal ze leven’ aangeleerd. Elke keer als iemand verloor met een spelletje moesten ze dat liedje zingen. In de avond had Demi ons uit eten genomen. En daarna zijn we nog wat gaan drinken. Was erg gezellig tot er een man naar ons toe kwam en begon te vertellen dat we terug moeten naar ons eigen land en hij ons dood maakt als we niet terug gaan. We hadden de politie gebeld omdat hij steeds te dichtbij kwam. Alleen de politie kwam een uur later. De man pakte opeens een stok en begon een vrouw daarmee te slaan. Dus ik en Demi proberen die vrouw te helpen. Er kwamen gelukkig andere mensen aan om die man vast te houden.

Woensdag hebben we alle bankjes groen geverfd die nog groen moesten worden. Het gaat nu heel snel met het verven! Toen we om 2 uur naar huis wilden gaan hoorde we een jongentje huilen en zaten er allemaal kinderen en leraren om hem heen. Dus wij lopen erheen ligt er overal bloed. Er zit een kindje voor hem het bloed van z’n hoofd te halen met een papiertje waar allemaal rekensommetjes op staan. Ik, Charlotte en Demi hebben meteen de EHBO kist gepakt en het gezicht schoon gemaakt, de wond verschoond met jodium en drukverband eromheen gedaan. Demi is toen snel met het jongentje naar een soort eerste hulp gegaan. Het erge vond ik nog wel dat niemand het jongentje hielp zelfs de leraren niet! Het jongentje was gestruikeld over iemands voeten en tegen een punt van een tafel gevallen waardoor hij een gat in z’n hoofd had. Het eerste wat de leraar deed was tegen andere kinderen zeggen dat ze het bloed moesten opruimen, boos worden op het jongentje die hem lied struikelen en toen ging die kijken hoe erg hij er aan toe was.. Echt erg hoe het hier word geregeld. Zijn vader was naar de eerste hulp gekomen maar kon niks betalen zelfs geen paracetamol. Demi is toen naar huis gegaan en heeft er een paar van ons aan hun gegeven.

Donderdag hebben we weer heel de dag geschilderd deze keer alle bankjes geel die geel moesten. We waren in de ochtend naar het benzine station gegaan om daar petrol te halen voor de verf. Anders krijg je de verf niet van de kwasten en je handen. Maar we hadden kerosine in plaats van petrol moeten halen. Elke keer als we de kwasten en onze handen schoonmaakte verbrandde je zowat als je in de zon kwam. Dus in de middag zijn we weer naar Kasseh gegaan om het goede te kopen.

Vrijdag hebben we alle bankjes rood geverfd het word echt heel mooi! Maandag moeten we alleen blauw nog en dan zijn we helemaal klaar! In de middag zijn ik, Demi en Charlotte naar Tsjarli Corpey gegaan. Dat is een soort hotelletje aan de rivier met een zwembad. We hebben daar lekker gezwommen en pizza gegeten! Daarna zijn we naar huis gegaan. De tante van onze watchman is overleden en drie dagen lang word er dan gefeest om haar leven te vieren. We zijn toen naar de begrafenis geweest van zijn tante was echt heel apart om te zien. Iedereen is in het zwart gekleed maar met hele vrolijke muziek allemaal. En dan gaat iedereen dansen drie dagen lang! Vrijdag zag je de vrouw liggen en werd ze aangekleed. Zaterdag was iedereen rond de kist aan het dansen. En zondag weet ik niet wat ze precies aan het doen waren. Maar het rare is ze werd niet echt begraven. Ze word volgend jaar pas begraven. Ik snap er zelf ook niet echt iets van.

Zaterdag zijn Ik, Marie, Charlotte en Demi naar Marenatha gegaan. We zijn weer gaan jetskiën. Was weer zo leuk!! In de avond hebben we lekker gegeten daar en kwamen de andere meiden. Een paar zijn gaan slapen op marenatha en andere zijn naar huis gegaan.

Zondag heb ik heel de dag thuis gezeten en niks gedaan. Vind het wel even lekker zo’n weekend!

xxx

• 01 April 2014 - 12:37

Ingeborg:

Lieve Veerle,
    Je verhaal gelezen, wel heftige gebeurtenissen tussen de goeie momenten. Ik wens je een mooie week toe, jullie zijn goed bezig! Please take care! Liefs uit Breda

• 01 April 2014 - 23:31

Yvonne Te Bogt:

Hey Veerle wat een mooi reisverhaal maar ook heftig wat je meemaakt en ervaart. Ik weet wat betreft zo n begrafenisritueel dat veel mensen pas veel later worden begraven omdat ze eerst moeten spsren voor het begrafenisritueel.Tot gauw en geniet vd laatste weken. X Yvonne

• 09 April 2014 - 07:18

Kitty Ottens:

Nog even genieten Veertje, mooi wat je allemaal beschrijft!
    Maar ook soms vrij heftig!
    Zie regelmatig super leuke foto's voorbij komen!
    Binnenkort live reisverslag?
    Liefs xxxxxx