vierde week Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van veerle riemsdijk - WaarBenJij.nu vierde week Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van veerle riemsdijk - WaarBenJij.nu

vierde week Ghana

Blijf op de hoogte en volg veerle

24 Februari 2014 | Ghana, Accra

Vorige week ben ik echt gestart op mijn nieuwe stageschool ‘Totemekopi’. Het is echt heel leuk op mijn nieuwe stage! Iedereen is zo aardig en mijn lerares van een klas slaat de kinderen niet omdat ze weet dat ik het niet leuk vind.

Ik heb twee klassen op mijn stage: Primary 1 A en Primary 1 B. Dit is ongeveer groep 3. In allebei de klassen zitten ongeveer 40 kinderen.
Deze week heb ik de kinderen les gegeven over kleuren. Het is heel leuk om te doen maar ook best moeilijk, omdat de kinderen gewoon niet goed kunnen lezen.

Elke ochtend gaan de kinderen marcheren. Soms wel anderhalf uur lang, omdat ze moeten oefenen voor 6 Maart. Het is dan independance day hier. Dan moeten de leerlingen van de scholen in Ada Foah marcheren van 7 tot 12 uur. De leraren willen dat ik, Demi en Charlotte mee gaan marcheren maar ik weet nog niet of we dat wel gaan doen. Weet al hoe dat gaat dan.. Iedereen zit ons dan aan te kijken omdat we wit zijn en omdat we gewoon totaal niet kunnen marcheren! Het ziet er gewoon niet uit!

Donderdag zijn ik, Demi, Gondie en Denice naar Kasseh gegaan voor de markt. Hebben we weer leuke stofjes gekocht. Maar op de heen weg zat ik vooraan naast de chauffeur in de trotro. Allemaal harstikke leuk tot dat er opeens een schaap oversteekt en gewoon vet hard word aangereden. Ik zat bijna op de schoot van de chauffeur van het schrikken.. Hij reed een stukje achteruit om te kijken of de schaap dood was maar opeens hoorde ik meeeéh dus hij leefde nog! Gelukkig alleen een gebroken poot.

Vrijdag zijn we in de avond op straat gaan eten met z'n alle. In de avond zitten er verschillende eetkraampjes waar je langs kunt lopen en eten kunt kopen. Je kon er noodles met ei en worstjes kopen, yam (soort aardappel), kruidige plantain (banaan), warme maïskolf, drinkbare sinaasappels, rijst met kip, vissoep, meatpie, cakejes en banku ( soort deeg). Banku was echt heel smerig! Maar het is heel leuk om in de avond zo te lopen. Je kunt echt van alles eten!

De volgende dag zijn we al vroeg vertrokken naar Accra. We sliepen in een goedkoop hotelletje (St. Sam). Maar natuurlijk kan het bij ons niet soepel lopen altijd! Dus er was al een probleempje.. Wij hadden vijf tweepersoonskamers gereserveerd maar daar zaten opeens al andere mensen in. Na 2 uur zitten discussiëren, het personeel wilden hun fout niet toegeven, hadden ze een oplossing bedacht. Ik, Demi, Gondie en Denice zaten op één kamer. We sliepen met z'n drieën in één bed en Demi sliep op een matras op de grond. In de middag zijn we naar een markt geweest met alleen maar houten spullen. Het is wel een leuke markt om heen te gaan. Behalve de mensen van die kleine winkeltjes zijn echt werkelijk waar verschrikkelijk. Als je naar één ding keek die in hun winkel stond werd je zowat in dat winkeltje getrokken.
In de avond zijn we uiteten gegaan bij Mamma Mia. Die pizza's daar waren zo lekker echt niet normaal! Nadat we gegeten hadden zijn we gaan stappen in Accra. Je hebt daar best dure clubs waar je heen kan gaan alleen moet je eerst wel door een soort krottenwijk lopen om er te komen. Dit is zo raar als je helemaal opgetut bent en die mensen daar bijna niks hebben. Je schaamt je dan gewoon een beetje. Je zag wel echt dat arm en rijk hier heel dicht bij elkaar liggen.
Maar het uitgaan was wel erg leuk alleen dat we bij sommige clubs niet binnen kwamen, omdat we slippers aanhadden. Om half 4 zijn we richting het hotel gegaan.

Zondag was echt een hele stomme dag gewoon. Rond 10 uur waren we gaan ontbijten, omdat we naar de Accra Mall wilden om boodschappen te doen. Meteen toen we uit de trotro stapten kwamen er kinderen op ons afgerend die onze tassen wilden dragen voor geld. Ze blijven aan je tas trekken.. Bij de Accra Mall hadden we boodschappen gedaan en wat gegeten. Daarna wilden we naar huis dus vroegen we aan een taxi chauffeur hoeveel het was naar Ada Foah. Hij zei 40 cedi! Nou dat is niet zoveel voor een reis van 2 uur. Maar opeens na één minuut rijden was zijn prijs opeens verandert naar 100 cedi! Dus wij meteen uitgestapt omdat dit weer veel te duur was. We zijn toen in een trotro gaan zitten. Eerst hebben we een half uur moeten wachten voordat de trotro helemaal vol zat. We zijn na een uur rijden op het verkeerde station gedumpt dus moesten we een taxi pakken, omdat er geen trotros naar Ada Foah reden. Zo'n taxi kun je trouwens niet eens een auto noemen. Er zitten allemaal scheuren in de ruiten, spiegels zijn kapot, in de stoelen zitten scheuren, schakelen ging ook niet echt soepel en heel de weg hebben we volgens de snelheidsmeter 20km/u gereden. Toen we bij een soort douane aankwamen werden we aan de kant gezet, omdat de chauffeur blijkbaar geen rijbewijs had! Was ook wel te merken aangezien hij heel de weg ongeveer in de versnelling 5 heeft gereden. Maar na 5 minuten mocht hij weer verder rijden! En na een uur waren we eindelijk weer thuis!!
In de avond hebben Ik, Demi, Gondie en Denice op de straat gegeten en zijn daarna nog wat gaan drinken met Ashley.

Vandaag moest ik in Primary 1 B staan. Ook hier een lieve lerares voor mij maar voor de kinderen niet echt. Hier slaat ze de kinderen wel als ze niet snel genoeg zijn met hun opdrachten. Kan er nog steeds niet aan wennen. Als de kinderen je zitten aan te kijken als ze worden geslagen..
Vanmiddag zijn Ik, Demi en Charlotte naar Kasseh gegaan om verf te kopen voor de tafels van de kinderen. We willen ze in rood, geel, groen en blauw verven. Ik hoop dat we daar morgen mee kunnen beginnen.

xxxxx

  • 25 Februari 2014 - 21:09

    Yvonne Te Bogt:

    Hey Veerle,
    Het is weer leuk om je reisverslag te lezen.De storm van vannacht overleefd? Was het heftig.Nog wel geslapen?Maar lekker uitgeweest in Accra?Het lijkt mij wel heel vreemd het contrast tussen rijk en arm.
    De blauwe kleur van het klasje was mooi geverfd.Vonden de kinderen het ook mooi? Tot zo Veerle we gaan zo nog ff skypen. Doei xxx Yvonne

  • 26 Februari 2014 - 18:08

    Tineke:

    Hoi Veerle, elke week weer leuk om je verslag te lezen. Fijn dat het onder elkaar wel gezellig is en je doorlopend dingen kunt ondernemen. Leuk dat jullie gaan schilderen voor de kinderen. Het resultaat zien we vsdt op je foto's of film. Heel veel plezier weer deze week en ik kijk uit naar je volgende verslag. .
    groetjes Tineke xx

  • 08 Maart 2014 - 11:10

    Annemarie:

    Hey Veerle,ik sprak Mama tijdens de optocht " ge wit wel op ut hukske bij den Mezz",waar het overigens weer veul te gezellig was!?
    Over dat je bijna beroofd was jeetje wel heel heftig en wat heb je veel GELUK gehad!!!
    Levensgevaarlijke situatie,Lieke heeft een keer zoiets gelijks meegemaakt dat was ook s' nachts maar op het strand in Barcelona, bij haar is toen haar hele tas gestolen.
    Echt goed uitkijken en met een grote groep op pad!!
    Wil je een keer een foto sturen ben zo benieuwd naar je klas!
    Nou hou je haaks ,veel plezier en heel veel groetjes en een dikke knuffel van ons.
    De strousjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 April 2014

week 10 in Ghana

31 Maart 2014

Week 9 in Ghana

24 Maart 2014

Week 7 en 8 in Ghana

13 Maart 2014

week 5 en 6 in Ghana

24 Februari 2014

vierde week Ghana
veerle

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 5256

Voorgaande reizen:

30 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: